Co to jest wayfinding?

Bezpośrednie tłumaczenie z języka angielskiego tego pojęcia, to dobry punkt wyjścia, do zrozumienia o czym mowa. Wayfinding to nic innego jak od zdolność odnajdywania się w dobrze oznaczonej przestrzeni. Określenie to przyjęło się w świecie systemów organizacji przestrzennej, w których wykorzystuje się rozmaite mechanizmy, mające za zadanie pomóc osobom indywidualnym w odnalezieniu właściwego kierunku. Z pozoru temat trywialny, traktowany przez większość osób jako coś oczywistego. Pomyślmy jednak, co by było, gdyby w supermarketach nie było tablic informacyjnych w dużym formacie z wydrukowanymi kategoriami produktów? Jak poruszalibyśmy się po urzędach, gdyby odpowiednie pomieszczenia nie były podpisane? Czy dałoby się trafić do odpowiedniej bramki na lotnisku, gdyby kierunku nie wskazywały podświetlone banery i strzałki kierunkowe?

Wayfinding jest niezwykle istotnym elementem organizacji przestrzennej życia publicznego, bez którego panowałby chaos, a ludzie traciliby ogromne ilości czasu na odnalezienie się w nowym środowisku. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, co to jest wayfinding oraz jakie ma znaczenie dla firm.

Wayfinding – co się na niego składa?

System wskazywania drogi, znany pod angielską nazwą wayfinding, kryje w sobie bogatą bazę badawczą skoncentrowaną na poszukiwaniu mechanizmów orientacji przestrzennej wśród ludzi. Zagadnienia podejmowane w ramach tej dziedziny dotykają problemów różnorodnych mechanizmów odnajdywania drogi u poszczególnych osób, starając się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w tym samym układzie pomieszczeń jedni ludzie bez problemu obierają właściwy kierunek, podczas gdy inni błąkają się niczym po labiryncie. Odpowiedź ta jest stała się impulsem do stworzenia oznakowań i takiej organizacji budynku, aby jak najlepiej odpowiadał on na psychologiczne uwarunkowania większości osób.

Wayfinding wykreował pojęcie „sterowności” (ang. navigability), które jest określania w badaniach na podstawie odpowiedzi na trzy pytania:

  • Czy jestem świadomy tego, gdzie obecnie się znajduję?

  • Czy mogę odnaleźć drogę do celu?

  • Jak dobrze czytam charakterystyczne punkty przestrzeni i czy buduję w świadomości własną mapę terenu?

Ewentualne przeszkody powstrzymujące od odpowiedzi na każde z wymienionych pytań stanowią pole do popisu dla inżynierów wayfindingu, starających się tak zaprojektować oznakowania przestrzenne, aby wyeliminować zakłócenia w poruszaniu się i odnajdywaniu celu.

Wayfinding dla firm

Wayfinding jest szczególnie przydatny dla firm zlokalizowanych w budynkach o dużej powierzchni, gdzie system oznakowań musi być dokładnie przemyślany. Zależy od niego nie tylko komfort codziennej pracy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Czy można sobie wyobrazić terminal lotniska bez wyraźnie oznakowanych wyjść awaryjnych, urządzeń pierwszej pomocy, bramek, wejść pracowniczych, stref odlotów i przylotów oraz punktów usługowych?

Wayfinding staje się niezbędnym elementem wyposażenia każdego przedsiębiorstwa. Wiele rozwiązań wymaga stworzenia wielkoformatowych naklejek, tablic czy znaków informacyjnych, które w przypadku zastosowań zewnętrznych muszą być odporne na warunki atmosferyczne. Wayfinding nie tylko musi być dokładny, ale również intuicyjny. Oznakowania powinny zawsze znajdować się w miejscach, gdzie oko w pierwszej kolejności szuka wskazówki odnośnie do kierunku. Wayfinding dla firm to również szczegółowe oznakowanie wszelkich środków trwałych w taki sposób, aby ewidencja zasobów mogła przebiegać szybko i bezproblemowo.

Jakie elementy mogą być wykorzystywane w systemach wskazywania drogi?

Do najpopularniejszych mechanizmów ułatwiających odnalezienie drogi zalicza się tworzenie punktów charakterystycznych, cechujących się niepowtarzalnością i unikatowością. Mogą nimi być zewnętrzne tablice informacyjne, wyróżniające się kształtem spośród innych tego typu konstrukcji. W systemach oznakowań wewnętrznych przodują wolnostojące, naścienne oraz wiszące elementy znakujące, które muszą spełniać normy widoczności. Eksponowane są w miejscach o największym natężeniu ruchu oraz na skrzyżowaniach dróg w kierunkach o różnej użyteczności.

Wayfinding dla firm cechuje się dużą dozą kreatywności. Prawnie ustalone standardy dotyczą jedynie kluczowych systemów bezpieczeństwa, takich jak oznakowanie przeciwpożarowe. Jednak poszczególne pomieszczenia firmy oznaczają według przyjętych przez siebie zasad, co rodzi potrzebę elastyczności projektowej i spersonalizowanych wydruków oznakowań. Obecnie stacjonarne oznakowania uzupełniane są także przez mapy interaktywne, komunikaty werbalne czy ulotki informacyjne.

Wayfinding jest systemem naczyń połączonych, dla których dowodem skuteczności pozostaje całkowita niewidzialność w świadomości użytkownika. Dobrze zaprojektowany system odnajdywania drogi pełni swoją funkcję, nie skupiając jednocześnie większej uwagi użytkowników. Ludzie nie mają czasu na wczytywanie się w informacje zawarte na oznakowaniu. Komunikat, który przekazują tablice, banery, czy znaki, powinien być jak najbardziej klarowny i zrozumiały w sposób natychmiastowy.

Wayfinding – jakie ma znaczenie?

Widać zatem, jak dobry wayfinding usprawnia życie społeczne, a realizowany w sposób niewłaściwy – całkowicie je zakłóca. Wayfinding dla firm także przyczynia się do większej efektywności pracowników oraz zadowolenia klientów, którym pozwala na znaczne oszczędności czasowe i uniknięcie frustracji przy poszukiwaniu danego produktu lub usługi. Wayfinding wymaga inwestycji w materiały graficzne, umieszczane często na powierzchniach o nietypowych kształtach i rozmiarach. Jest to jednak wydatek jednorazowy, a długoterminowy wpływ na atrakcyjność i efektywność przedsiębiorstwa zdecydowanie uzasadnia podjęcie wysiłku.

Szeroki wachlarz materiałów do produkcji oraz nasze profesjonalne maszyny sprawią, że ostatecznie do wykonania i zaprojektowania oznaczeń osiedli biur domów galerii, ogranicza nas tylko wyobraźnia! 🙂 Zapraszamy do galerii naszych realizacji gdzie możecie Państwo zobaczyć np. oznaczenie pięter wykonane z mchu, piękne ażurowe mozaiki wykonane z pleksi i inne.